2026 Kawasaki KLE500
Kawasaki breddar sitt äventyrssortiment med nya KLE500 – en modell med rallyinspirerad design och lättviktigt chassi som placerar sig mellan Versys-X 300 och Versys 650. Namnet väcker nostalgiska minnen: den ursprungliga KLE500 tillverkades mellan 1991 och 2007, innan den ersattes av Versys 650.
Att Kawasaki nu återupplivar KLE-namnet istället för att använda Versys-beteckningen är ingen slump. Modellen ska vara mer terrängfokuserad än den vägorienterade Versys 650. På den europeiska marknaden kategoriseras den kategoriseras som en Adventure snarare än Adventure Touring. Den offroadbetonade karaktären speglas i designen, med 21-tums ekrat framhjul, upphöjd bränsletank, hög vindruta och slimmade kåpor med tydlig rallyprofil.
Två versioner – bas och SE
KLE500 lanseras i två utföranden:
- Basmodellen, med standardutrustning
- KLE500 SE, som adderar högre vindruta, förstärkta handskydd, större hasplåt, LED-belysning och en 4,3-tums TFT-display.
Komfort och ergonomi inspirerad av KX-serien
Kawasaki har hämtat inspiration från sina KX-crosshojar för ergonomin. Styre och fotpinnar är placerade för att underlätta växling mellan sittande och stående körning.
Det breda aluminiumstyret är vibrationsdämpat och ger fri rörelse, medan den smala mittdelen gör det enkelt att byta kroppsställning.
Sadelhöjden är 860 mm och sadeln är utformad för att göra det enkelt att flytta kroppsvikten framåt och bakåt vid behov. Den har dessutom hålig stoppning för bättre komfort vid längre etapper.
Motor från Kawasaki 500-serien
KLE500 drivs av en 451 cc parallelltwin, samma grundmotor som i Eliminator 500, Z500 och Ninja 500, samt hybridmodellerna Ninja 7 Hybrid och Z 7 Hybrid.
Exakta effekt- och vridmomentvärden är ännu inte bekräftade, men det är sannolikt att de ligger nära syskonmodellerna – cirka 51 hk vid 10 000 rpm och 43 Nm vid 7 500 rpm.
Ram och chassi
Ramen är en höghållfast stålrörsram (trellis) speciellt framtagen för äventyrskörning. Den väger cirka 19 kg och har kraftig nedre ramdel, strategiska tvärstag och lätta förstärkningsplåtar som ger både styvhet och låg vikt.
Bakramen är förstärkt för att bära två sidoväskor och toppbox, medan motorn är bärande del av chassit, monterad något framåtlutad för att sänka tyngdpunkten.
Bränsletanken rymmer 16 liter och är smalt formad för att passa det smala chassit.


Fjädring och bromsar
Fram sitter en 43 mm inverterad cartridge-gaffel med 210 mm fjädringsväg, och bak en Uni-Trak-bakfjädring med steglöst justerbar fjäderförspänning och 200 mm slaglängd.
Bromsarna består av en 300 mm skiva fram med två 27 mm-pistonger och en 230 mm skiva bak med dubbelkolvsok.
Systemet har ABS från Nissin som standard – och det kan kopplas ur för körning i terräng.
Detaljer och utrustning
KLE500 har LED-belysning, justerbar vindruta, IRC GP-410 dual-sport-däck samt ett monteringsfäste ovanför instrumenteringen för GPS, kamera eller telefonhållare.
Lansering och pris
Kawasaki KLE500 väntas nå återförsäljare i början av 2026.
Basversionen erbjuds i Metallic Carbon Gray/Ebonytill ett beräknat pris på cirka 78 000 kronor, medan SE-versionen kostar cirka 88 000 kronor och finns i Pearl Blizzard White eller Metallic Bluish Green.
Fakta • Kawasaki KLE500 (2026)
- Motor: 451 cc parallelltwin, vätskekyld, DOHC
- Effekt: ca 51 hk @ 10 000 rpm*
- Vridmoment: ca 43 Nm @ 7 500 rpm*
- Växellåda: 6-växlad
- Drivning: kedja
- Ram: höghållfast stålrörsram (trellis), vikt ca 19 kg
- Motor: bärande del av chassit, framåtlutad för lägre tyngdpunkt
- Bakram: förstärkt för sidoväskor och toppbox
- Framfjädring: 43 mm inverterad cartridge-gaffel, 210 mm slag
- Bakfjädring: Uni-Trak, steglöst justerbar, 200 mm slag
- Bromsar: 300 mm fram (dubbelkolvsok) • 230 mm bak (dubbelkolvsok)
- ABS: Nissin-system, urkopplingsbart
- Hjul: 21″ fram • 18″ bak, ekrade fälgar
- Däck: IRC GP-410 dual-sport
- Sitthöjd: ca 860 mm
- Markfrigång: 173 mm
- Tankvolym: 16 liter (≈4,2 US gallon)
- Belysning: LED fram och bak
- Instrumentering: 4,3-tums TFT-display (SE-version)
- Färger: Metallic Carbon Gray/Ebony • Pearl Blizzard White • Metallic Bluish Green
- Varianter: Basmodell • SE (med hasplåt, högre ruta, handskydd m.m.)
- Lansering: början av 2026
- Pris Sverige: ca 78 000 – 88 000 SEK
