Dela

2027 BMW F450 GS

BMW Motorrad presenterade F450 GS (2027) – en helt ny äventyrsmotorcykel som tar sikte på mellanklassen i 400–500-kubiksegmentet. Enligt BMW är det en “äkta GS i A2-klassen med 48 hästkrafter”, som förenar låg vikt, stark prestanda och en ideal balans mellan smidighet och stabilitet. Resultatet ska vara en intuitiv och trygg körupplevelse – oavsett underlag.

– Med nya BMW F450 GS presenterar vi en genuin BMW GS i 48-hästkraftersklassen. Den förkroppsligar essensen av en GS: sätt dig upp, vrid på gasen och ha kul – med full kontroll och maximal tillit, säger Markus Flasch, vd för BMW Motorrad.

Ny motor, välbekant GS-känsla

Hjärtat i F450 GS är en 420-kubiks parallelltwin som levererar 48 hk vid 8 750 varv/min och 43 Nm vid 6 750 varv/min. Motorn är vätskekyld och har 135-graders vevaxelförskjutning, vilket ger det karakteristiska GS-ljudet och en jämn kraftleverans. En balansaxel roterar i motsatt riktning för att minska vibrationer.
Motorn har DOHC-toppar, fyra ventiler per cylinder, smidda vipparmar och 13,0:1 i kompression, vilket i kombination med elektroniskt gasspjäll (E-Gas) ger snabb respons och modern bränsleeffektivitet.

Innovativ kopplingsteknik

En av de mest intressanta nyheterna är Easy Ride Clutch (ERC) – standard på GS Trophy-versionen. Den fungerar som en centrifugalstyrd koppling som automatiskt kopplar in beroende på motorvarv. Föraren kan starta och växla utan att använda kopplingshandtaget, vilket underlättar särskilt vid körning i stadstrafik eller terräng. Systemet kan dock när som helst köras manuellt, och all motorbroms bibehålls för naturlig känsla och kontroll.

Tillsammans med Gear Shift Assist Pro – som tillåter kopplingsfria upp- och nedväxlingar – ger ERC-systemet en helt ny nivå av komfort och smidighet i mellanklassen.

Chassi och fjädring


Fram sitter en 43 mm KYB-gaffel och bak en centralt placerad stötdämpare med BMW:s egen WAD-teknik (progressiv dämpning som blir styvare vid kraftig kompression). Fjädringsvägen är 180 mm fram och bak. Trophy-versionen får Sport Suspension med justerbar kompression och retur.

Hjulen består av 19-tum fram och 17-tum bak, med gjutna aluminiumfälgar på standardmodellen och ekrade fälgar med slanglösa däck på Trophy-varianten. Bromsarna levereras av Brembo – 310 mm skiva och fyrkolvsok fram samt 240 mm skiva bak – med ABS Pro som möjliggör säker bromsning även i lutning.

Elektronik och körlägen

F450 GS har tre standardlägen: Rain, Road och Enduro, medan Trophy-modellen även får Enduro Pro, där bakre ABS och antispinn kan inaktiveras.
Elektronikpaketet inkluderar:

  • ABS Pro (kurv-ABS)
  • Dynamic Traction Control (DTC)
  • Dynamic Brake Control (DBC)
  • Engine Drag Torque Control (MSR)

Komfort och utrustning

Den nya modellen kommer med en tvådelad sadel på 845 mm som standard. En lägre sadel (830 mm) samt en Rally-sadel (865 mm) i svart/vit/rött finns som tillval.
Alla modeller är utrustade med LED-belysning, värmehandtag och en 6,5-tum TFT-färgdisplay med full BMW Motorrad Connectivity. Skärmen styrs via BMW:s multikontroller på vänster styrhalva och visar navigation, samtal, musik och kördata i två GS-specifika vyer – Pure Ride och Sport – där även lutningsvinkel och bromstryck kan visas.

GS Trophy-versionen

För USA och flera europeiska marknader lanseras F450 GS även i GS Trophy-utförande, lackerad i Racing Blue Metallic med vit ram.
Denna version inkluderar:

  • Easy Ride Clutch (ERC)
  • Gear Shift Assist Pro
  • Sport Suspension
  • Riding Modes Pro
  • Ekrade fälgar
  • Rallye-ruta

Avgassystemet i rostfritt stål med dubbla katalysatorer uppfyller Euro 5+-kraven, och modellen levereras med BMW Ultimate Care Break-In Service, vilket täcker den första servicen inom sex månader eller 1 200 km.

BMW beskriver F450 GS som en helt ny konstruktion i klassen under 500 kubik, med tydliga designinfluenser från märkets flaggskepp R 1300 GS.

”Med den typiska GS-siluetten, den igenkännbara kylargrillen, de karakteristiska ljussignaturerna och det slanka bakpartiet hämtar F 450 GS medvetet inspiration från sin storasyster, R 1300 GS,” förklarar Alexander Buckan, designchef på BMW Motorrad.

F450 GS väntas nå europeiska återförsäljare i slutet av 2026 eller början av 2027. Prisuppgifter offentliggörs närmare lansering.

Fakta • BMW F 450 GS (2027)

  • Motor: vätskekyld 2-cylindrig fyrtaktsmotor, DOHC
  • Slagvolym: 420 cc
  • Effekt: 35 kW (48 hk) @ 8 750 rpm
  • Vridmoment: 43 Nm @ 6 750 rpm
  • Utsläppsklass: Euro 5+
  • Växellåda: 6-växlad, klotskift
  • Drivning: kedja
  • Bränsleförbrukning: 3,8 l/100 km
  • Toppfart: 165 km/h
  • CO₂-utsläpp: 88 g/km
  • Framfjädring: USD-gaffel Ø 43 mm, 180 mm slag
  • Bakfjädring: aluminiumsving, 180 mm slag
  • Däck: 100/90 R19 fram • 130/80 R17 bak
  • Bromsar: enkelskiva fram 310 mm • bak 240 mm
  • ABS: fram och bak
  • Sitthöjd: 845 mm (justerbar 830–865 mm med tillbehör)
  • Axelavstånd: 1 411 mm
  • Tankvolym: 14 liter
  • Vikt (körklar): 178 kg
  • Färger: Cosmic Black, Racing Red, GS Trophy Blue
Anna Haglund

Anna Haglund