2027 BMW F450 GS
– Med nya BMW F450 GS presenterar vi en genuin BMW GS i 48-hästkraftersklassen. Den förkroppsligar essensen av en GS: sätt dig upp, vrid på gasen och ha kul – med full kontroll och maximal tillit, säger Markus Flasch, vd för BMW Motorrad.
Ny motor, välbekant GS-känsla
Hjärtat i F450 GS är en 420-kubiks parallelltwin som levererar 48 hk vid 8 750 varv/min och 43 Nm vid 6 750 varv/min. Motorn är vätskekyld och har 135-graders vevaxelförskjutning, vilket ger det karakteristiska GS-ljudet och en jämn kraftleverans. En balansaxel roterar i motsatt riktning för att minska vibrationer.
Motorn har DOHC-toppar, fyra ventiler per cylinder, smidda vipparmar och 13,0:1 i kompression, vilket i kombination med elektroniskt gasspjäll (E-Gas) ger snabb respons och modern bränsleeffektivitet.
Innovativ kopplingsteknik
En av de mest intressanta nyheterna är Easy Ride Clutch (ERC) – standard på GS Trophy-versionen. Den fungerar som en centrifugalstyrd koppling som automatiskt kopplar in beroende på motorvarv. Föraren kan starta och växla utan att använda kopplingshandtaget, vilket underlättar särskilt vid körning i stadstrafik eller terräng. Systemet kan dock när som helst köras manuellt, och all motorbroms bibehålls för naturlig känsla och kontroll.
Tillsammans med Gear Shift Assist Pro – som tillåter kopplingsfria upp- och nedväxlingar – ger ERC-systemet en helt ny nivå av komfort och smidighet i mellanklassen.
Chassi och fjädring
Fram sitter en 43 mm KYB-gaffel och bak en centralt placerad stötdämpare med BMW:s egen WAD-teknik (progressiv dämpning som blir styvare vid kraftig kompression). Fjädringsvägen är 180 mm fram och bak. Trophy-versionen får Sport Suspension med justerbar kompression och retur.
Hjulen består av 19-tum fram och 17-tum bak, med gjutna aluminiumfälgar på standardmodellen och ekrade fälgar med slanglösa däck på Trophy-varianten. Bromsarna levereras av Brembo – 310 mm skiva och fyrkolvsok fram samt 240 mm skiva bak – med ABS Pro som möjliggör säker bromsning även i lutning.
Elektronik och körlägen
F450 GS har tre standardlägen: Rain, Road och Enduro, medan Trophy-modellen även får Enduro Pro, där bakre ABS och antispinn kan inaktiveras.
Elektronikpaketet inkluderar:
- ABS Pro (kurv-ABS)
- Dynamic Traction Control (DTC)
- Dynamic Brake Control (DBC)
- Engine Drag Torque Control (MSR)
Komfort och utrustning
Den nya modellen kommer med en tvådelad sadel på 845 mm som standard. En lägre sadel (830 mm) samt en Rally-sadel (865 mm) i svart/vit/rött finns som tillval.
Alla modeller är utrustade med LED-belysning, värmehandtag och en 6,5-tum TFT-färgdisplay med full BMW Motorrad Connectivity. Skärmen styrs via BMW:s multikontroller på vänster styrhalva och visar navigation, samtal, musik och kördata i två GS-specifika vyer – Pure Ride och Sport – där även lutningsvinkel och bromstryck kan visas.
GS Trophy-versionen
För USA och flera europeiska marknader lanseras F450 GS även i GS Trophy-utförande, lackerad i Racing Blue Metallic med vit ram.
Denna version inkluderar:
- Easy Ride Clutch (ERC)
- Gear Shift Assist Pro
- Sport Suspension
- Riding Modes Pro
- Ekrade fälgar
- Rallye-ruta
Avgassystemet i rostfritt stål med dubbla katalysatorer uppfyller Euro 5+-kraven, och modellen levereras med BMW Ultimate Care Break-In Service, vilket täcker den första servicen inom sex månader eller 1 200 km.
BMW beskriver F450 GS som en helt ny konstruktion i klassen under 500 kubik, med tydliga designinfluenser från märkets flaggskepp R 1300 GS.
”Med den typiska GS-siluetten, den igenkännbara kylargrillen, de karakteristiska ljussignaturerna och det slanka bakpartiet hämtar F 450 GS medvetet inspiration från sin storasyster, R 1300 GS,” förklarar Alexander Buckan, designchef på BMW Motorrad.
F450 GS väntas nå europeiska återförsäljare i slutet av 2026 eller början av 2027. Prisuppgifter offentliggörs närmare lansering.
Fakta • BMW F 450 GS (2027)
- Motor: vätskekyld 2-cylindrig fyrtaktsmotor, DOHC
- Slagvolym: 420 cc
- Effekt: 35 kW (48 hk) @ 8 750 rpm
- Vridmoment: 43 Nm @ 6 750 rpm
- Utsläppsklass: Euro 5+
- Växellåda: 6-växlad, klotskift
- Drivning: kedja
- Bränsleförbrukning: 3,8 l/100 km
- Toppfart: 165 km/h
- CO₂-utsläpp: 88 g/km
- Framfjädring: USD-gaffel Ø 43 mm, 180 mm slag
- Bakfjädring: aluminiumsving, 180 mm slag
- Däck: 100/90 R19 fram • 130/80 R17 bak
- Bromsar: enkelskiva fram 310 mm • bak 240 mm
- ABS: fram och bak
- Sitthöjd: 845 mm (justerbar 830–865 mm med tillbehör)
- Axelavstånd: 1 411 mm
- Tankvolym: 14 liter
- Vikt (körklar): 178 kg
- Färger: Cosmic Black, Racing Red, GS Trophy Blue
