Dela

Att lära sig bromsa i USA – trail braking för tryggare körning

Hur lär man sig egentligen att bromsa rätt – inte bara för att köra fortare, utan för att köra tryggare? Yamaha Champions Riding School i USA, även kallad ChampSchool, är en av världens mest respekterade utbildningar för motorcyklister. Här handlar det inte om fart, utan om kontroll, förståelse och att tillämpa fysikens lagar i varje rörelse på hojen.För Petr Vorel blev kursen en milstolpe – en resa från att köra på känsla till att medvetet förstå och tillämpa det som verkligen ger grepp och kontroll.

Från vardagshändelser till insikt

Jag har kört motorcykel sedan jag var 16 år. Under åren har jag, som många andra, bytt mellan olika modeller och samlat på mig både misstag och lärdomar. Två händelser har etsat sig fast.

Den första var en klassisk nybörjarvurpa som utspelade sig i en vardaglig trafiksituation. Jag närmade mig en korsning på en regnvåt gata, där trafikljuset slog om från grönt till orange. I ett ögonblick av tvekan insåg jag att jag kanske inte skulle hinna genom korsningen i tid och tryckte reflexmässigt in bromsen. Utan ABS och utan att ha lastat framdäcket ordentligt förlorade jag greppet, låste framhjulet och gled långsamt omkull. Det var en enkel men avgörande påminnelse om hur viktigt det är att förstå hur och när ett däck får grepp.

Den andra var en framgång. Jag körde med en passagerare genom slingriga vägar i södra Böhmen, Tjeckien. I en kurva som drog ihop sig i en nedförsbacke bromsade jag gradvis och kontrollerat. Vi tog oss igenom utan dramatik – men båda var påtagligt lättade och med pulsen höjd efteråt.

De här händelserna lärde mig vikten av att vara mjuk och progressiv på bromsen – att inte bara trycka till utan att ge däcken en chans att ta grepp. Men vid den tiden hade jag inte utvecklat det till en medveten teknik, utan körde mer på känsla och erfarenhet.

Jakten på bättre teknik

Jag bodde tidigare i Tjeckien, där jag studerade på universitetet och jobbade i ett par år innan jag och min dåvarande fru flyttade till Sverige och började lära oss svenska. Idag arbetar jag som läkare inom interventionell radiologi i Linköping, och min nuvarande sambo jobbar som bagare.

Jag började köra motorcykel som 16-åring och fortsatte fram till 21, då jag sålde min Honda Transalp för att ge mig ut och resa. Först tio år senare, som 32-åring, köpte jag en motorcykel igen, en KTM 1190 Adventur R – och sedan dess har intresset bara vuxit. Jag lyckades till och med smitta av mig på min sambo.

Efter att ha flyttat till Sverige tog jag upp motorcyklandet igen och bytte efter ett tag till en KTM 890 Adventure. Jag ville bli säkrare på grus och gick därför kurser med Touratech och Sweet Lamb i Wales samt en kurs med den legendariske offroad-föraren Chris Birch.

Om Petr Vorel – Kort info (Ellie-stil, bredare)

Senare köpte vi en Ducati Scrambler 800 till min sambo när hon började köra motorcykel, och det fick mig att själv fokusera mer på gatukörning och bana. Jag började söka mer kunskap om gatukörning och hittade så småningom Yamaha Champions Riding School, även kallad ChampSchool, och deras onlinekurs. Deras synsätt var annorlunda och byggde på en enkel princip – fysikens lagar gäller oavsett om du kör på bana eller landsväg, vilket gör att tekniken i grunden är densamma även om doseringen och tempot kan variera.

När jag hade börjat förstå deras filosofi insåg jag att jag ville tillämpa det i praktiken. Jag lånade min sambos motorcykel och deltog i SMC:s kurser och trafikövningar. Under samma period fortsatte jag att hjälpa henne med träningen inför körkortet, och den processen fick mig att vilja fördjupa min egen förståelse ytterligare.

Filosofin bakom ChampSchool

ChampSchool grundades av motorjournalisten Nick Ienatsch, författare till boken Sport Riding Techniques. Skolan har ett 20-tal instruktörer med tävlingsbakgrund och Yamaha som huvudsponsor.

Deras filosofi bygger på att ge föraren maximal kontroll över motorcykeln genom att förstå grepp och lastning av däcken, och att köra den på det sätt den är designad för. Trail braking – att fortsätta bromsa in i kurvan – är en grundbult. Det handlar inte om att köra fortast, utan säkrast.

När min bror flyttade till USA bestämde jag mig. Jag ville gå kursen på riktigt och se om deras teori höll i praktiken.

Två intensiva dagar i North Carolina

Skolan hyr ut både motorcyklar och utrustning. Jag hyrde en Yamaha Tracer 9 GT – en hoj i samma kategori som min egen äventyrsmotorcykel – och hyrde all skyddsutrustning utom handskarna.

Första dagen möttes vi av en välorganiserad rad Yamaha-hojar. Vi delades först in i två större grupper – hälften började med körning på banan, hälften med teori i klassrummet. Inom varje grupp delades vi sedan in i små grupper om fyra personer, med en egen instruktör för varje grupp.

Vi tränade på att belasta däcken korrekt, först genom att mjukt applicera broms eller gas för att skapa initialt grepp, och därefter öka belastningen. Vi lärde oss att däcken kan hantera stor belastning – men inte en plötslig förändring. Vi gick också igenom hur broms påverkar svängradien och hur man styr svängen med gas och broms, inte bara med styret.

Jag fortsätter att bromsa mjukt in i kurvan för att ge framdäcket grepp och hålla svängen tajt.
Först när jag är nöjd med riktning och lutning släpper jag bromsen och går på gasen.
Jag var redan lite bekant med tekniken att bromsa in i kurvan, men det var först när jag fick
åka med som passagerare som jag verkligen förstod hur långt in man kan bromsa – och
vilken trygghet det ger. Här sitter jag bakom Eziah Davis, flerfaldig mästare i WERA
Middleweight Endurance Championships.
Flera moment gick ut på att köra bakom eller framför en instruktör – antingen för att få direkt
feedback, eller för att själv kunna observera tekniken i praktiken

En övning som fastnade var ”liggande koner”. Instruktörerna lade ut koner på banan, och vår uppgift var att köra nära den spetsiga änden. Det tvingade oss att läsa av varje kurva i stunden. Konerna flyttades mellan varven – precis som verkliga vägförhållanden ständigt förändras.

Vi körde många pass precis bakom instruktörerna och fick direkt feedback under körningen, men vi fick också köra framför dem så att de kunde analysera vårt körsätt från ett annat perspektiv. Jag fick även åka passagerare med en av dem – en ögonöppnare i hur smidigt och kontrollerat man kan köra.

Två gånger filmades vi och gick igenom videomaterialet tillsammans. Det var nyttigt att se sig själv och få konkret återkoppling.

Teknik som fungerar på väg och bana

ChampSchool lär ut att trail braking och belastning av däcken inte är en bana-teknik. Det är grundläggande körteknik som ökar säkerheten i vardagskörning.

Min sambo har lärt sig köra med dessa tekniker från början, och det har gett henne en trygghet och kontroll jag önskar att fler fick uppleva.

En kurs som gav mig avancerad körteknik

Jag ångrar inte en sekund att jag åkte till USA. Tvärtom funderar jag redan på att åka igen. Min nyfikenhet har inte stannat vid praktiska övningar – jag har också börjat fördjupa mig i fysiken bakom motorcykeldynamik.

Som den tekniknörd jag är har jag gett mig på boken Motorcycle Dynamics av Vittore Cossalter, som jag varmt rekommenderar till den som vill förstå motorcykelns beteende på djupet.

Jag har inte hittat någon kurs i Europa med samma tydlighet och personliga undervisning. För den som vill utvecklas som förare – inte bara bli snabbare, utan tryggare och säkrare – är det en investering som är värd varenda krona.

Nyfiken på ChampSchool? Kika in på champschool.com

Petr Vorel

Petr Vorel