Dela

Gotland Grand National 2025 går till historien

Gotland Grand National 2025 kommer att bli ihågkommen som året då leran vann. Hundratals förare fastnade, tävlingstiden kortades, och kraven för att klara klassikern sänktes. Men ur kaoset växte något annat fram – gemenskap, envishet och en sällsynt känsla av force major mitt i den gotländska leran.

Ny bana – nya utmaningar

Efter 40 år på Tofta körs nu GGN för andra gången på den nya banan i Hejdeby. Som med alla nya bekantskaper tar det tid att lära känna dess egenskaper och ingen hade nog kunnat förutse vidden av det lerkaos som den senaste tidens regn skulle skapa.

Premiären på förra året bjöd på riktigt fina förhållanden med solsken, blå himmel och torrt underlag. I år fick både förare, publik och funktionärer allt och lite till – en kåsaliknande upplevelse.

Vi pratade med Angelika Thomson från Nordic Sport Event under torsdagen innan de stora starterna för att höra lite om förberedelserna inför tävlingarna.

GGN 300 tjejer

Satsningen GGN 300 tjejer fortsätter att växa. Målet är att samla 300 kvinnliga förare till start – och varje år kommer fler till. För många handlar det inte bara om att köra loppet, utan om att vara en del av en växande gemenskap där erfarenhet, pepp och mod går hand i hand.

Vi nådde inte riktigt fram till 300 tjejer men varenda en av er som deltog i år är riktiga kämpar, säger Camilla Blomberg, en av åtta ambassadörer för satsningen.

Vi åkte alla över med olika förutsättningar, förhoppningar och mål, fortsätter hon, men ingen kunde förutspå de förhållanden som väntade då banan är ny. Mellan lerhålen tycker jag personligen att banan var riktigt rolig och ser framemot framtiden.

Camilla Blomberg, GGN 300 tjejer-ambassadör.

Trots allt kämpade vi sida vid sida, peppade varandra och visade precis vad GGN 300 tjejer står för – gemenskap och kämpaglöd, avslutar Camilla.

Nerver och förväntan på startlinjen

Att stå på startlinjen på Gotland Grand National är något alldeles speciellt. Det är en blandning av nervositet, förväntan och adrenalin. Man hinner byta några ord med bekanta, skratta lite och försöka hålla nerverna i schack. Stämningen är relativt avslappnad fram tills det är dags för uppvärmning av hojarna. Då ändras allt. Ljudnivån stiger och luften fylls med tvåtaktsrök och nervositet. Det är nu man ser till så att goggles sitter som de ska och allt annat är på plats.  När uppvärmningen är klar sänker sig tystnaden och koncentrationen går nästan att ta på. Det enda som hörs är speakern som räknar ner minuterna innan start. När sen den röda lampan slår om till grönt bryter ljudet av hundratals motorer tystnaden – full gas, lera som sprutar, och ett mäktigt skådespel för både förare och publik.

Starten går för Motion 40-49!

Snabba beslut

Redan under fredagens tävlingar stod det klart att årets upplaga skulle bli något helt annat än tidigare år. Arrangören Nordic Sport & Event, med vd Conny Bohlin, fick snabbt anpassa tävlingen till de extrema omständigheterna. Conny berättar att säkerheten hela tiden stod i fokus och att de fick fatta flera beslut snabbt ute på plats, i takt med att banan försämrades.

Under loppets gång beslutade tävlingsledningen att korta tävlingstiden och sänka kravet för att klara den svenska enduroklassikern från tre varv till ett – för att ge fler möjlighet att fullfölja och minska påfrestningen på både bana, förare och funktionärer.

– Vi fattade helt rätt beslut, säger Conny Bohlin till Hela Gotland. Vi kommer att utvärdera årets tävling noggrant, men nu behöver vi landa lite och smälta allt.

Omkring 200 hojar satt fast i leran efter fredagens lopp, och arrangörerna arbetade hela natten med att bärga dem. Man tog även ut tre bandgrävare för att förbättra banan inför lördagens starter. Det var framförallt längs kraftledningsgatan som leran blev tuff för förarna och redan nu börjar arrangören att tänka på hur man ska undvika samma lerkaos nästa år. Det man gör är att prata med markägarna, Länsstyrelsen och Region Gotland för att se över dikena i området. Kombinationen att banan ligger lägre i förhållande till omgivande mark tillsammans med många kalhyggen gör att vattnet samlas i banan. Genom att skapa nya diken och rensa i existerande hoppas man kunna skapa en mer hållbar lösning.

Det värsta jag gjort – helt slut i kroppen och mentalt. Känner mig lite revanschsugen, men det ska vara ett torrare år. Fast det kan nog inte bli mycket värre än 2025, säger Teija Einarsson, som gjorde sin debut i årets Gotland Grand National.

Röda Korset på plats

Tack vare att banan i år mest liknade ett lerbad blev det få allvarliga skador. Det tunga underlaget sänkte farten rejält ute i spåret, vilket i sin tur resulterade i betydligt färre skador än vad man brukar se andra år.

Endast ett tiotal förare behövde föras till sjukhus, medan Röda Korset tog hand om de mindre skadorna ute på banan – allt från skrubbsår till stukningar – och såg till att hjälpen alltid fanns nära till hands.

Röda Korset ställde upp med omkring 20 volontärer från hela landet under helgen.
Det är otroligt mycket vatten och lerspår, så det här kommer nog att bli ett spännande race, säger Hanna när vi träffar henne på torsdagen innan tävlingen.

Eliten fick kämpa i leran

Även i elitklasserna blev årets GGN en riktig utmaning. Leran ställde till det även för de mest rutinerade, men de visade samtidigt prov på imponerande skicklighet. Max Ahlin och Albin Elowson bjöd på en tuff kamp om segern, där Ahlin lyckades köra hem sin andra raka seger.

I damklassen gjorde Hedvig Malm ett starkt och stabilt lopp och säkrade sin första seger i GGN. Fjolårets vinnare Mathilda Huss kom på en andra plats följt av Hanna Berzelius.

 Sann endurogemenskap

Funktionärerna gjorde en riktig hjälteinsats. De stod i timmar ute i leran och hjälpte deltagarna att komma loss, lyfta hojar och orka vidare. Själv fick jag ovärderlig hjälp av både funktionärer och andra förare när jag kört omkull och inte längre hade krafter att resa hojen igen. Och jag kan inte annat än uppskatta den brutala ärlighet jag mötte när jag vid ett par tillfällen frågade om det var långt kvar, med förhoppning om att det snart skulle vara över. Även publiken bidrog – hejade, ropade uppmuntrande ord och hjälpte till där de kunde.

Den hjälpsamhet som genomsyrade banan var kanske det mest minnesvärda av allt. Det var en dag då alla ställde upp för varandra. Gotland Grand National 2025 kommer utan tvekan att gå till historien – inte för rekordtider eller spektakulära varv, utan för den där sällsynta blandningen av kamp, kaos och kamratskap, när sporten visar sitt sanna ansikte.

Kraftledningsgatan. Video: Kajsa Jansson

🏁 Faktaruta – Gotland Grand National 2025

  • Antal anmälda: 3 400
  • Antal förare som bröt loppet: 429
  • Antal som bröt 2024: 63
  • Antal bärgade hojar totalt (fre & lör): omkring 300
  • Antal deltagande nationer: 18

🏆 Elit Damer

  1. Hedvig Malm, Norsjö MS – 3:17:04
  2. Matilda Huss, Göta MS – 3:24:25
  3. Hanna Berzelius, Linköpings MS – 3:34:32

🏆 Elit Herrar

  1. Max Ahlin, Falköpings MK – 3:41:05
  2. Albin Elowson, FMCK Skövde – 3:51:56
  3. Joakim Grelsson, Fältjägarna EF – 3:20:49

Sugna på revansch – eller redo för din första start?
Läs mer på gotlandgrandnational.se

Anna Haglund

Anna Haglund