Dela

Krockkudde på hojen – nästa steg i mc-skydd?

Den japanska komponenttillverkaren Toyoda Gosei (TG) har inlett krocktester av ett nytt airbagkoncept – den här gången inte i bilen, utan direkt monterad på motorcykeln. Målet är att förbättra förarskyddet vid kollisioner och bredda användningen av passiv säkerhet inom motorcykelsegmentet.

De första testerna har genomförts med fullstora motorcyklar och testdockor, för att analysera hur krockkudden beter sig vid en frontalkrock och hur den påverkar en förare utan säkerhetsbälte. Resultaten ska användas i både fysiska och digitala tester, för att finjustera utlösningstid och airbagens form.

Toyoda Gosei hänvisar till den höga dödligheten bland förare av två- och trehjuliga motorfordon – omkring 360 000 dödsfall per år globalt – som en stark drivkraft bakom projektet. TG:s ambition är att erbjuda ett extra lager skydd direkt på fordonet.

Att montera en airbag på en motorcykel innebär flera utmaningar – inte minst begränsat utrymme, olika typer av olycksscenarier och krav på låg vikt och kostnad. TG:s prototyp ser ut att vara placerad framför föraren och blåses upp snett uppåt vid en krock, likt den airbag som Honda introducerade på sin Gold Wing 2006.

Företaget har ännu inte gett någon tidplan för lansering, och inga samarbeten med mc-tillverkare har offentliggjorts. Men i takt med att fler avancerade säkerhetssystem – som adaptiv farthållare och kollisionsvarnare – gör intåg även i mellanklassen, kan airbagen på sikt kanske bli ett naturligt nästa steg. Om tekniken visar sig fungera i praktiken återstår dock att se.

Anna Haglund

Anna Haglund