Dela

KTM flyttar GasGas-produktion från Spanien till Österrike

Den österrikiska motorcykeltillverkaren KTM har beslutat att avsluta produktionen av sitt dottermärke GasGas vid fabriken i Girona, Spanien. Tillverkningen flyttas i stället till KTMs huvudfabrik i Mattighofen, Österrike, som en del av företagets strategi för att ”konsolidera kompetens, optimera produktionen och öka effektiviteten".

Osäker framtid för spansk tillverkning

KTM uppger att endast 20 av de cirka 300 anställda vid fabriken i Girona direkt påverkas av förändringen. Vad som händer med övrig personal är oklart, men GasGas fortsätter att tillverka sina elcyklar i Spanien – ett segment som på senare år fått allt större betydelse för varumärket.

GasGas grundades 1985 i Girona och blev snabbt ett respekterat namn inom trial, enduro och motocross. Efter flera år av ekonomiska problem köptes företaget 2019 av Pierer Mobility AG, koncernen bakom KTM och Husqvarna.

Sedan dess har märket breddat sig, men också tappat en del av sin självständighet. På GasGas egen webbplats beskrivs varumärket numera som ”ett offroad-eMTB-märke med spanska rötter” – utan att motorcyklar ens nämns.

Beslutet markerar ännu ett slag för GasGas, som nyligen också lade ned sitt trial-team – en disciplin där märket byggt sitt namn under nästan fyra decennier.

En talesperson för KTM säger till den österrikiska tidningen Salzburger Nachrichten att flytten är ett led i en större omstrukturering:

”Detta gör att vi kan konsolidera vår expertis, optimera produktionsprocesser och stärka effektiviteten inom företaget.”

Kritik mot KTM:s strategi

Beskedet har väckt oro och kritik inom motorcykelvärlden. KTM:s beslut att flytta tillverkningen till Österrike sker utan att man planerar att anställa fler i Mattighofen, trots att GasGas-produktionen teoretiskt ska tas över där.

Detta väcker frågor om hur mycket av tillverkningen som faktiskt kommer att ske i Europa framöver. Pierer Mobilitys majoritetsägare har tidigare hävdat att ”europeisk produktion är död” och drivit på för att flytta delar av tillverkningen till Asien.

Samtidigt har KTM på senare tid brottats med egna produktionsproblem – bland annat meddelades nyligen att den nya 1390 Super Duke GT, som officiellt tillhör modellår 2025, inte kommer att byggas förrän 2027.

GasGas framtid – motorcyklar eller elcyklar?

När GasGas nu förlorar sin sista stora motorcykelfabrik i Spanien växer misstankarna om att märket successivt kommer att omformas till en ren elcykeltillverkare.

Medan KTM satsar på att centralisera motorcykelproduktionen och effektivisera kostnader, tycks GasGas förlora sin roll som självständig producent av bensindrivna offroad-hojar.

Efter 40 år som symbol för spansk trial- och endurokultur står det nu klart att GasGas framtid ser mer osäker ut än någonsin.

Anna Haglund

Anna Haglund