Dela

Okända uppstickaren som tar mark i Sverige – Vi har provkört Voge DS625X och Voge DS900X

Att testa nya motorcyklar är en riktigt rolig uppgift. Förväntningarna är ofta höga och denna gång måste jag erkänna att jag är lite skeptisk till vad jag ska mötas av. En kinesisk motorcykel med potential som de stora drakarna, kan det verkligen gå ihop?

Sommaren har bjudit på några riktigt varma och soliga dagar. En sådan där extrem värme som vi varken är vana eller bortskämda med i vårt land. Men ibland är den tropiska värmen här och det var just en sådan dag som vi fick möjligheten att provköra nya Voge DS625X och Voge DS900X på västkusten.

Voge DS625X

Den första anblicken av motorcykeln ger ett gott intryck. Den påminner mycket om BMW:s modeller och jag blir positivt överraskad när jag klämmer och känner på den. Många Kina-tillverkade produkter känns ju ofta som en billig kopia men det gör inte den här. Visuellt är det en fin hoj med fina linjer. Voge DS625X väger 191 kilo och har en sitthöjd på 835 millimeter. Den känns inte tung att hantera och jag svingar över benet över sadeln med ett litet pirr i kroppen. Den har en något bred sadel vilket gör att jag inte når ner med hela foten i marken. Däremot kan jag inte nog så många gånger påpeka att det inte är det allra viktigaste att få i båda fötterna helt i marken. Lär dig tekniken hur du hittar balansen och hur du får upp motorcykeln från stödet, så lovar jag att utbudet av bra och roliga motorcyklar ökar markant.

Efter en genomgång av fram för allt displayen men också tekniska detaljer av motorcykeln är det dags att äntligen ge sig av. Jag och Anna Haglund har lånat varsin modell och är mer än redo att ge oss ut på vår allra första provkörning tillsammans. Vi kör ut från villaområdet där vi hämtat hojarna och kommer ganska snabbt ut på landsbygden.
DS625X är en lättkörd och följsam modell som är perfekt för nybörjare eller för dig som vill ha en bra och prisvärd motorcykel att pendla på. Jag sitter upprätt och har fötterna rakt nedanför. Det är en bekväm och upprätt sittställning och även sadeln känns mjuk och skön att sitta på.
Vi kommer ut på kurviga vägar där vi kan öka hastigheten lite. Upplevelsen är absolut inte någon billig kopia av ett annat märke. Voge själv beskriver modellen som ”en äventyrsmotorcykel som kombinerar modern teknik med mångsidighet och prestanda för både väg- och terrängkörning”. Eftersom det sitter landsvägsdäck på så kör vi inte så mycket grus, men större grusvägar och enklare skogsstigar funkar den utmärkt att köra på.

Displayen är en LCD-display och den andra modellen vi har med oss har en TFT-display. Jag tycker personligen att TFT är att föredra då det är enklare och tydligare att läsa av.

Jag tycker att den här displayen upplevs lite rörig och har svårt att orientera mig på den när jag kör. Hastigheten som kanske är det viktigaste att se syns i alla fall tydligt. Jag tycker också att knapparna och reglagen är lite svåra att hitta. Designen på dessa är heller inte den snyggaste.

DS625X har två körlägen, ECO och SPORT. Jag kör på SPORT nästan hela tiden för att få bättre gasrespons än vad det är på ECO.

Solen värmer nästan lite för mycket och lunchtiden har passerats. Vi tappar lite fokus och behöver stanna för att äta. Den planerade rutten var att köra runt sjön Lygnern och vi hittar en fin restaurang i Sätila där vi precis hinner på dagens lunch. Vi kan parkera motorcyklarna precis utanför.

När det är dags att hoppa på hojarna igen är vi fyllda med ny energi och vi kör ut från det lilla samhället igen och ger oss ut på småvägar. Vid gaspådrag känns det att motorcykeln har en mindre motor och jag hänger inte riktigt på när Anna drar i väg.
Tanken rymmer 16,5 liter vilket också bidrar till att det är en lättare och lite mindre modell. Den har 19-tums framhjul och 17-tums bakhjul med ekrar och samt justerbar fjädring från Kayaba.

Vi kör vidare på de kurviga små vägarna och det är en skön känsla att svepa fram genom sommar-Sverige. Voges motorcyklar är utrustade med all tänkbar teknik som finns, som farthållare, LED-lysen, kurvljus, justerbar ruta, centralstöd, Nissin-bromsar, slirkoppling, däcktrycksindikator för att nämna några. Den finns i två färger, svart och en beige/sandfärgad. Det är en vätskekyld parallelltwin-motor på 581CC med 64 hästkrafter vid 9 000 rpm och ett vridmoment på 58 Nm vid 6 500 rpm. DS625X kostar från 89.900 SEK och du får mycket motorcykel för dom pengarna.

Voge DS900X

Det första intrycket är att DS900X vill mäta sig med de etablerade jättarna i äventyrsklassen. Den vätskekylda parallelltwin-motorn på 895 levererar runt 95 hästkrafter och ett rejält vridmoment. Motorn är tillverkad i samarbete med BMW, då Voge tillhör Loncin-koncernen som i sin tur har ett nära samarbete med BMW Motorrad. Loncin tillverkar bland annat motorerna som sitter i BMW:s F- och C-serier och skotermodellerna

Körställningen är upprätt och bekväm, sadeln är mjuk och skön, här är det mer touringkänsla än pendlarhoj. Med sina 238 kg känns den tung att hantera stillastående, men så snart den börjar rulla är den oväntat välbalanserad och lätthanterlig. Vridmomentet i den här hojen lockar fram leenden – och massor av körglädje.

Kayaba-fjädringen är fullt justerbar och hjulen – 21 tum fram och 17 tum bak – gör att DS900X känns stabil både på landsväg och lättare offroad.

Tekniken är också på plats: 7-tums TFT-display med Bluetooth, GPS-integration, däcktrycksövervakning (TPMS), farthållare, quickshifter, keyless, värmehandtag, 3-stegs värme i sadel och handtag, och dessutom en integrerad 1080p HD-kamera. Den erbjuder fyra körlägen, där ABS och traction control stängs av i Offroad-läget.

Och mycket mer. Du får det mesta inkluderat i standardspriset och behöver inte fundera på extra kostnad för tillbehör. Allt paketerat i en hoj som visuellt påminner om betydligt dyrare äventyrsmaskiner från Europa. Den finns i två färger, svart och silver.

Med ett riktpris på runt 134.900 SEK får du, precis som med DS625X, mycket motorcykel för pengarna.

Helheten ger ett mycket positivt intryck och när vi lämnar tillbaka motorcyklarna på eftermiddagen kan jag bara konstatera att svaret på min fråga i början är ett stort ja. Voge utmanar verkligen de stora märkena och levererar en motorcykel som har stor potential. Med två års fabriksgaranti som utökas med ytterligare tre år vågar du absolut köpa och testa denna nyhet.

Läs med om modellerna på: vogesweden.se

Malin Westling

Malin Westling