Schweiz inför hårda bullerböter

De nya bestämmelserna är en del av en bredare satsning mot bullerföroreningar och omfattar allt ”undvikbart ljud”, som till exempel högljudda avgassystem, accelerationer och tomgångskörning utan anledning. Även böterna för att låta motorn gå på tomgång har höjts från 60 till 80 franc.
– ”Vi måste ta bullerföroreningar på allvar. De påverkar människors hälsa, särskilt i alpina dalar och tätbebyggda områden”, säger Daniel Gutknecht, talesperson för det schweiziska miljödepartementet.
För att säkerställa efterlevnad har myndigheterna installerat så kallade ljudkameror, som automatiskt mäter ljudnivån och fotograferar passerande fordon. Om ett fordon överstiger 82 decibel, kan det leda till böter. I områden utan ljudkameror genomförs regelbundna patruller, särskilt längs populära motorcykelvägar.
Fordon kan beslagtas på plats
För utländska motorcyklister kan konsekvenserna bli extra kännbara. Enligt de nya reglerna har polisen rätt att beslagta ett fordon på plats om föraren inte kan betala böterna – ett faktum som lett till oro bland turister. Flera motorcyklister uttrycker frustration över vad de upplever som oproportionerliga åtgärder.
– Jag förstår att man vill minska buller, men att kunna förlora sin hoj direkt på plats känns extremt. Det gör att jag tvekar att semestra i Schweiz framöver, säger Thomas Jørgensen, dansk motorcyklist som ofta kör genom Alperna.
– ”Vi behandlar alla förare lika, men vi måste också kunna verkställa böter omedelbart när det gäller tillfälliga besökare”, säger Andreas Meier, trafikchef i kantonen Uri.
Kritiska röster
Schweiziska myndigheter försvarar åtgärderna som nödvändiga för att skydda både miljön och folkhälsan. Om du planerar att köra motorcykel genom Schweiz kan det vara klokt att försäkra dig om att ditt fordon uppfyller de schweiziska bullerkraven för att undvika ovälkomna böter.