Dela

SWM 650 Superdual – italienskt med karaktär

SWM är kanske inte ett namn som alla hojåkare slänger sig med i fikarasten, men för den som gillar klassiska endurohojar finns en hel del historia bakom de tre bokstäverna. Märket föddes i norra Italien 1971 och blev snabbt känt för sina robusta offroadmaskiner. Då som SVVM – en förkortning av grundarnas namn och platsen där allt började.

När intresset för märket svalnade under 1980-talet gick SWM i konkurs, men 2014 blåstes det liv i varumärket igen, den här gången med kinesiska Shineray Group som ägare och flera tidigare Husqvarna-tekniker i teamet.

 Produktionen sker i dag i den gamla Husqvarna-fabriken i Biandronno i norra Italien – och mycket av det tekniska arvet lever vidare, inte minst i Superdual-modellen. Namnet SWM har sina rötter i grundarnas namn och plats: Sironi, Vergani, Vimercate och Milano. Ursprungligen användes förkortningen SVVM, men den förenklades snabbt till SWM för att passa en internationell marknad. I samband med återlanseringen fick bokstäverna också en ny tolkning: Speedy Working Motors – för att spegla ett modernare, mer slagkraftigt namn.

I Sverige är det JPD Motorsport i Göteborg som står för importen. De erbjuder hela SWM-programmet och riktar sig till förare som söker prisvärda, mekaniskt ärliga maskiner för både asfalt och grus.

Jag hade förmånen att få ta med mig Superdualen hem över helgen – och det blev ett par riktigt fina dagar tillsammans. Hemmavägarna bjöd på en perfekt mix: slingrande grusvägar, krokiga små asfaltsvägar, skogsvägar och till och med lite ren skogskörning. Jag tog också ut den en sväng på E45:an för att känna på hur den uppförde sig i högre farter och mer långsträckta partier. Superdual visade sig snabbt vara en hoj som klarar hela registret – trygg och stadig på landsväg, följsam och lekfull på grus, och med oväntat bra balans även i teknisk terräng. Det var helt enkelt riktigt kul att köra, oavsett underlag – och den trivdes lika bra i skogen som i 100 km/h på E45:an.

Fakta: SWM 650 Superdual

Superdual bygger i grunden på tekniken från Husqvarna TE 630 – ett arv som märks i både motorkaraktär och chassi. Det här är en hoj med tydliga rallyinfluenser, men paketerad för att funka både onroad och offroad.

Det som verkligen sticker ut är standardutrustningen. Här ingår robust pakethållare, motorbågar, kylarfläkt, extraljus, hasplåt, handskydd, centralstöd och kåpa med vindruta – allt monterat från fabrik.

Specifikationer:

SWM Superdual
  • Motor: 600 cc encylindrig fyrtakt, vätskekyld
  • Effekt: ca 54 hk vid 7 500 rpm
  • Vikt: ca 169 kg (torrvikt)
  • Tankvolym: 18 liter
  • Fjädring:
    – Fram: 45 mm Fast Ace USD-gaffel (justerbar)
    – Bak: Sachs enkeldämpare (justerbar)
  • Bromsar:
    – Fram: 300 mm skiva, tvåkolvsok
    – Bak: 240 mm skiva
  • ABS: Avstängningsbar
  • Hjul:
    – X-version: 21″/18″ för mer offroad
    – T-version: 19″/17″ för touring
  • Intropris: 79 900 SEK

Körintryck – ärligt, enkelt och roligt

Att kliva upp på 650 Superdual är lite som att sätta sig på en gammal endurovän som fått en ryggsäck och ny kostym. Den relativt höga sadeln kan visserligen kännas lite hård, men sittställningen är upprätt och avslappnad.

Men det är när motorn vaknar till liv som man verkligen börjar le. Den encylindriga 600-kubikaren har en riktigt rolig och trivsam gång. Den levererar ett vridmoment som gör körningen underhållande oavsett underlag. Motorkaraktären är både levande och tillgänglig, med en jämn kraftleverans som ger körglädje hela vägen upp genom registret. Den svarar kvickt och med precis lagom temperament – en motor som gör sitt jobb, samtidigt som den bjuder in till att leka lite.

På landsväg känns hojen stadig och balanserad, men det är på grus den kommer mest till sin rätta. Fjädringen, som i låga hastigheter kan kännas lite styv, sväljer ojämnheter utan att kännas svampig, och hela hojen reagerar följsamt på förarens input. Den uppmuntrar till aktiv körning – utan att skrämmas.

Växellådan är lite distinkt i låg fart men fungerar fint när tempot ökar. Bromsarna gör sitt jobb diskret och effektivt, och ABS:en går att stänga av för dig som vill.

Provsitt – och provkör

För dig som är nyfiken på SWM och vill testa Superdual – och flera av märkets andra modeller – missa inte vårt provkörningsevent den 11:e augusti där inte mindre än fyra av SWM:s modeller kommer att finnas på plats för test!

Läs mer om provkörningseventet här.

Anna Haglund

Anna Haglund