Dela

2026 CFMOTO 1000MT-X

CFMOTO fortsätter att bredda sitt sortiment med 1000MT-X, märkets nya flaggskepp i äventyrsklassen. Modellen introducerar en helt ny parallelltwin på 946 cm³, utvecklad för att kombinera styrka, smidighet och långfärdskomfort.

Designen följer samma formspråk som övriga MT-modeller – 450MT, 700MT och 800MT – men här med större slagvolym och mer avancerad teknik. Den är byggd för förare som vill ha äkta äventyrsprestanda med touringkomfort, utan att kompromissa med terrängegenskaper.

Ny motor med starkt mellanregister

Motorn levererar cirka 111 hästkrafter vid 8 500 varv/min och runt 105 newtonmeter vid 6 250 varv/min, vilket ger 1000MT-X en tydlig kraftfördel jämfört med 800MT-X. Den tvåcylindriga parallell­twinnen har elektronisk insprutning från Bosch, 13,5:1 kompression och slipper-/assistkoppling.

Chassi och fjädring

Chassit bygger på en stålrörsram med aluminiumsving, där motorn är bärande del. Fjädringen levereras av KYB – en 48 mm inverterad gaffel fram och en monodämpare bak, båda fullt justerbara och med cirka 230 mm fjädringsväg. Kombinationen av 21-tumshjul fram och 18-tum bak med Pirelli Scorpion Rally STR-däck gör modellen redo för både landsväg och grus.

Bromsar och elektronik

Bromssystemet kommer från Brembo, med dubbla 320 mm skivor fram och 260 mm bak. En Bosch sexaxlig IMU övervakar och justerar kurv-ABS, traction control och fem körlägen. Allt kan finjusteras via den stora 8-tumsskärmen.

Utrustning

Standardutrustningen omfattar farthållare, quickshifter upp/ner, värmehandtag, uppvärmd sadel, TPMS, handskydd och hasplåt. Den lågt placerade 22,5-liters bränsletanken ger låg tyngdpunkt och lång räckvidd, något som tydligt bidrar till modellens stabilitet och balans.

Tillgänglighet

CFMOTO 1000MT-X väntas lanseras globalt under 2026, med första kundleveranser i Sverige i februari. Svenskt pris ca 130 000 – 135 000 kr.

Vi träffade Per Hyltén på mässan, importör av CFMOTO i Sverige och bad honom berätta lite om den nya 100MT-X.

Fakta • CFMoto 1000MT-X (2026)

  • Motor: 2-cyl radmotor (parallelltwin), vätskekyld, DOHC, EFI
  • Slagvolym: 946,2 cm³
  • Borr × slag: 95,2 × 70,4 mm
  • Kompression: 13,5 : 1
  • Effekt: 111 hk @ 8 500 rpm (tillverkaruppgift)
  • Vridmoment: 105 Nm @ 6 250 rpm (tillverkaruppgift)
  • Bränslesystem: Bosch EFI
  • Gashandtag: mekaniskt
  • Växellåda: 6-växlad
  • Koppling: CF-SC slipper/assist, våt, flerskivig
  • Drivning: kedja
  • Ram: stålrörsram (tubulär)
  • Sving: aluminiumlegering
  • Framfjädring: KYB USD-gaffel Ø48 mm, förspänning/kompression/retur justerbar • ~230 mm slag
  • Bakfjädring: KYB med länkage, förspänning/kompression/retur justerbar • ~230 mm slag
  • Fälgar: ekrade, tubeless
  • Däck: 90/90 R21 fram • 150/70 R18 bak (CST)
  • Broms fram: 320 mm enkelskiva • 4-kolvsok (Brembo)
  • Broms bak: 240 mm skiva • 1-kolvsok (Brembo)
  • ABS: Bosch tvåkanals (bak urkopplingsbart)
  • TC: Bosch TCS
  • Hjulbas: 1 524 mm
  • Sitthöjd: 831 / 871 mm (två lägen)
  • Tankvolym: ~22,5 liter
  • Vikt (torr): ~222 kg (tillverkaruppgift)
  • Batteri: 12V 11,2 Ah
  • Belysning: LED (strålkastare, bakljus, blinkers)
  • Instrument: 8″ välvd TFT-skärm • CFMOTO Ride-app-anslutning
  • Laddport: 18 W USB Type-A & Type-C
  • Färger: Zephyr Blue • Tactical Green