Dela

2026 Honda CB1000F

Honda väcker 80-tals­känslan till liv med nya CB1000F (2026) – en roadster som hämtar formspråket från klassiska CB-modeller kombinerat med modern elektronik och ett uppdaterat chassi.

Körställningen är mer upprätt än på CB1000 Hornet tack vare högre och närmare styre samt fotpinnar som sitter något längre fram. Föraren sitter dessutom lägre: 795 mm i sadelhöjd jämfört med Hornetens 810 mm, och även passageraren har fått en mer avslappnad position.

Precis som på 80-talets CB har CB1000F en rund enkelstrålkastare – här kompletterad av dubbla tutor med olika frekvenser – och Honda erbjuder en färganpassad strålkastarkåpa som tillbehör eller som del i ett Sports Pack.

Motor med fokus på mellanregister

I CB1000F arbetar en radfyra på 1 000 cm³ som härstammar från CBR1000RR (2017). Till skillnad från Horneten är motorn i CB1000F trimmad för starkare låg- och mellanregister, med längre insugstrattar (140 mm), nya ventiler och nytt luftburkpaket. Resultatet är 122 hk vid 9 000 rpm och 103 Nm vid 8 000 rpm, levererat genom ett 4–2–1-avgassystem med megafon­dämpare i klassisk stil.

Växellåda och köregenskaper

Växellådan har fått kortare 1–2:an för bättre respons i låg fart, medan 3–6:an är längre för avslappnad körning. Assist/slipper-koppling är standard och en dubbelriktad quickshifter finns som tillval eller i Sports Pack.

Modern elektronik

Trots retrolooken är elektroniken högst modern: ride-by-wire, sexaxlig IMU, körlägena Standard, Sport, Rain samt två egna lägen, justerbar motoreffekt, motorbroms och HSTC (traction control).
Allt styrs via en 5-tums TFT-färgskärm med bakbelysta knappar på vänster styrhalva. Honda RoadSync ger smartphone­koppling med turn-by-turn-navigation och ljud via Bluetooth. Nyckelfri start ingår, men vanlig nyckel används fortfarande för sadel och tanklock.

Chassi, fjädring och bromsar

Ramen är fortfarande stål, twin-spar (diamond) från Horneten, men subframen är ny för det plattare bakpartiet. Fjädringen består av Showa SFF-BP 41 mm fram och Showa trycksatt singeltubsdämpare bak, båda fullt justerbara. Bromsarna utgörs av radialmonterade fyrkolvsok och 310-mm dubbla skivor fram samt 240-mm skiva bak – med kurv-ABS som standard.
Däck: 120/70ZR17 fram och 180/55ZR17 bak.

Färger och tillbehörspaket

CB1000F kommer i färgerna Wolf Silver Metallic (blå eller grå rand) samt Graphite Black.
Förutom Sports Pack erbjuder Honda även Comfort Pack (hög ruta, deflektorer, extraljus, bekvämare sits) och Travel Pack (tankväska och mjuka sidoväskor).

Fakta • Honda CB1000F (2026)

  • Motor: 4-cylindrig radmotor, vätskekyld, DOHC
  • Slagvolym: 1 000 cm³
  • Borr × slag: 76,0 × 55,1 mm
  • Kompression: 11,7 : 1
  • Effekt: 122 hk @ 9 000 rpm
  • Vridmoment: 103 Nm @ 8 000 rpm
  • Bränslesystem: elektronisk bränsleinsprutning (EFI)
  • Avgassystem: 4–2–1 med trekammars megafonljuddämpare
  • Växellåda: 6-växlad (korta 1–2, längre 3–6)
  • Koppling: våt assist/slipper • quickshifter (tillval / Sports Pack)
  • Slutväxel: kedja
  • Ram: stål, twin-spar (diamond) • ny subframe
  • Framfjädring: Showa SFF-BP 41 mm, justerbar • 130 mm slaglängd
  • Bakfjädring: Showa trycksatt singeltub, Pro-Link, justerbar • 140 mm slaglängd
  • Bromsar: fram dubbla 310 mm skivor med radialmonterade Nissin 4-kolvsok
  • Bakbroms: 240 mm skiva • Nissin 1-kolvsok
  • ABS: kurv-ABS (IMU-styrd)
  • Däck: 120/70ZR17 fram • 180/55ZR17 bak
  • Sitthöjd: 795 mm
  • Hjulbas: 1 455 mm
  • Markfrigång: 135 mm
  • Kaster/vförsprång: 25,0° / 99 mm
  • Vikt (körklar): 214 kg
  • Tankvolym: 15,9 liter
  • Elektronik: 6-axlig IMU, ride-by-wire, körlägen (Standard/Sport/Rain + 2 egna), HSTC, justerbar motorbroms
  • Instrument: 5″ TFT i färg • bakbelysta reglage
  • Uppkoppling: Honda RoadSync (Bluetooth-navigering och ljud)
  • Nyckelsystem: key-fob (nyckelfri start) + fysisk nyckel för sadel/tanklock
  • Design: rund LED-strålkastare • färgmatchad kåpa (tillbehör)
  • Färger: Wolf Silver Metallic (blå eller grå rand) • Graphite Black
  • Paket: Sports Pack • Comfort Pack • Travel Pack

Anna Haglund

Anna Haglund