Byggd för körglädje. Inspirerad av klassisk design.

I verkligheten känns Tarform Luna både stabil och lättkörd, nästan som om den bjuder in till att ge sig ut på äventyr direkt. När jag sätter mig på den påminner känslan mycket om en scrambler eller café racer. Designen är något utöver det vanliga – varje liten detalj är noga genomtänkt. Materialvalen, finishen och linjerna utstrålar kvalitet och passion för hantverket.
Körkänsla
Acceleration och kraft är imponerande – Luna drar pilsnabbt upp till 100 km/h, och den kraftfulla elmotorn ger en omedelbar respons.Trots att det är en elhoj är Luna inte helt ljudlös. Istället används motorn som ett instrument för att generera ett unikt, ljud som förstärker körupplevelsen och även ändrar karaktär i de olika körlägena.
Balansen och viktfördelningen är överlag väldigt bra, och hojen känns stabil både i låg och hög fart. Det här är en hoj som trivs lika bra i stadstrafik som på landsväg. Som alla scramblers/café racers är den kanske inte det allra bekvämaste valet på långa motorvägsetapper, men den skäms absolut inte för sig på en kurvig landsväg och känns både smidig och följsam. Det är förvånansvärt hur snabbt man vänjer sig vid sömlös acceleration utan att behöva tänka på koppling

Första generationen, kallad Founder Edition, lanserades till ett pris från 44 000 Euro och är exklusivt skräddarsydd för varje kund. 54 st producerade, monterade för hand i Brooklyn. Varje modell byggs specifikt för kunden, från materialval till färg och detaljer som ekrade hjul. Alla delar är numrerade, vilket gör varje motorcykel unik – som en skräddarsydd kostym.
Teknik och funktioner
Display och instrumentering är minimalistiska och intuitiva, vilket bidrar till en enkel och fokuserad körupplevelse. Att byta körläge är smidigt och kräver ingen djupdykning i menyer. Det går bra att ändra i farten, så länge du inte gasar samtidigt.
- 0-100 km/h på 3,5 sek
- Hp 67/50kw
- Motorn erbjuder tre vridmomentlägen:
- City 50%
- Cruise 75%
- Cheetah 100 %
”Tankkroppen” är gjort på handformat aluminium men kommer också som kolfiber eller flaxfiber.
Vid blandad körning nådde du cirka 160 km på en laddning, vilket är helt godkänt för en hoj av denna typ. Laddningstiden är ca 2-2,5h genom ett 220v uttag.
Design och ergonomi
Byggkvaliteten är robust och genomtänkt – varje detalj har fått sin beskärda del av omsorg och kärlek. Körställningen är bekväm, och man sitter som på en klassisk scrambler/café racer.
Sadeln är skön även för längre turer, reglagen sitter precis där de ska och bromsarna känns trygga och effektiva.
Sammanfattning
Det som överraskade mig mest var definitivt ljudet – att en el-hoj kunde kännas levande och ha ett så unikt uttryck var något jag inte hade väntat mig.
Styrkorna ligger helt klart i designen, den gedigna känslan hojen ger dig och den körupplevelse som balanserar mellan modern teknik och klassisk motorcykelkänsla.
Jag skulle absolut kunna rekommendera Tarform Luna till den som söker en eldriven motorcykel med själ – någon som vill ha något annorlunda, vackert och som är villig att betala lite extra för en genomarbetad, unik produkt. Ser fram emot deras nästa modell – Vera – som som vi förhoppningsvis kommer att få se på den europeiska marknaden inom en överskådlig framtid till ett rimligt pris.