Dela

CFMOTO 450MT – en fullträff i mellansegmentet

CF MOTO 450MT etablerade sig med rekordfart som en av de mest intressanta nykomlingarna i mellansegmentet för äventyrshojar. Efter att ha testat den på varierande underlag konstaterar vi att 450MT kombinerar körglädje, kapacitet och komfort på ett sätt som gör den till ett riktigt prisvärt alternativ på marknaden just nu.

Det är en solig dag i april när jag anländer till Ljungby för att hämta ut en CFMOTO 450MT demohoj. Jag är både nyfiken och förväntansfull – det här är en motorcykel jag hört mycket gott om, och som på bara ett år gått från att vara okänd till att bli en av de mest sålda motorcyklarna i Sverige. På plats möts jag av Per Hyltén, ansvarig för CFMOTOs motorcykelsortiment i Sverige, Norge, Danmark och Polen sedan 2021. 450MT lanserades i Sverige i maj 2024 och blev snabbt en försäljningssuccé. Efter att alla exemplar sålde slut förra året har modellen nu prioriterats för lagerhållning för säsongen 2025 – den ska finnas tillgänglig hos återförsäljarna, leveransklar och redo i alla färgvarianter. Vid första ögonkastet ser 450MT ut som en fullvuxen ADV hoj.

Mångsidig och lättkörd.

När jag kom hem och rullade av hojen från släpet såg jag verkligen fram emot att få testa den på olika underlag – och det har jag också fått möjlighet till. Jag har haft förmånen att testa 450MT riktigt ordentligt, både på kurviga asfaltsvägar och i tekniskt utmanande terräng. Den har fått bekänna färg på allt från kurviga asfaltsvägar, grusvägar till stigar och riktigt leriga partier, och jag har känt mig trygg hela vägen. Däcken fick klart godkänt som allrounddäck och gav helt okej grepp även i de lerigare partierna.

450MT är en rolig motorcykel som känns pigg och responsiv när man vill dra på. Parallelltwinnen på 449cc har ett trevligt bottendrag och känns pigg när du drar på treans växel. Vid motorvägshastigheter kan sjätte växeln upplevas som något kort, men det här är kanske inte den motorcykel man i första hand väljer för långa autobahnsträckor i höga farter. Däremot är det en utmärkt instegshoj, en pålitlig pendlarpartner, idealisk för kurviga asfaltsvägar och fullt kapabel i terrängen – en motorcykel som täcker många användningsområden med lätthet.

Växellådan är sexstegad och fungerar smidigt, med en fjäderlätt koppling. Gasresponsen är direkt, och kan upplevas som ryckig vid låga varvtal. Det var något jag reagerade på initialt,  men när jag väl var igång och körde tänkte jag inte längre på det – det blev aldrig ett verkligt bekymmer. Fenomenet hänger ihop med att motorcykeln är anpassad efter EU:s strikta utsläppsregler (Euro 5).

Körställning och sadelalternativ

Sittpositionen är upprätt och bekväm, med en sadel som är skön att sitta på utan att man får träsmak även vid lite längre turer. Sadelhöjden på 820 mm (justerbar till 800 mm) gör att även kortare förare känner sig trygga, utan att hojen känns liten eller kompromissad. En hög sadel, även kallad ”Rally-sadel”, höjer sitthöjden till 870 mm och har en plattare profil som underlättar viktförskjutning och kontroll vid offroad-körning. Den höga sadeln är ett tillbehör och ingår inte som standardutrustning.

För längre förare kan det vara värt att överväga den högre sadeln för bättre benvinkel och komfort.

Smart teknik i praktiken

Displayen (5-tums TFT-skärm) är tydlig och erbjuder Bluetooth-anslutning, vilket gör det möjligt att koppla motorcykeln till CFMOTO Ride-appen i din smartphone. Genom appen kan du få tillgång till en del smarta funktioner – som bland annat körstatistik, underhållsstatus och eventuella felkoder, för att enklare kunna hålla koll på servicebehovet. Du kan även se fordonets senaste position, ganska praktiskt om du t.ex. parkerat i ett stort område och som undertecknad ibland har ett väldigt kort minne. I vissa versioner finns även ruttloggning och möjlighet till turn-by-turn-navigering direkt på skärmen. En annan praktisk detalj är att det finns lättillgängliga uttag för både USB-C och USB-A, så att du enkelt kan ladda mobilen eller andra tillbehör under färd.

ABS och Traction Control finns som standard, med möjlighet att stänga av ABS på bakhjulet snabbt och enkelt via en separat knapp på styret. Traction Control når du också enkelt med ett par klick på displayen och går att stänga av/sätta på i farten, så länge du släpper av på gasen samtidigt.

Slutsats

CFMOTO 450MT är en hoj som erbjuder mycket för pengarna. Den är smidig och lättkörd och för den som vill ha en pålitlig och kapabel äventyrshoj utan att spräcka budgeten, är 450MT ett utmärkt val. Du har dessutom fem års garanti vid nyköp. Jag skulle inte ha något emot att ha en i garaget, vi trivdes riktigt bra ihop.

Faktaruta: CFMOTO 450MT

SpecifikationDetaljer
Motor449 cc parallelltwin, DOHC, 270° vevaxel
Effekt31 kW (42 hk) vid 8500 rpm
Vridmoment42 Nm vid 6500 rpm
Växellåda6 växlar, slirkoppling
Fjädring fram41 mm KYB USD, justerbar, 200 mm slag
Fjädring bakKYB monoshock, justerbar, 200 mm slag
BromsarJ.Juan 320 mm fram, 240 mm bak, ABS
Hjul21″ fram, 18″ bak, tubeless
DäckCST Ambro 90/90-21 fram, 140/70-18 bak
Sadelhöjd800–820 mm (justerbar)
Markfrigång220 mm
Torrvikt175 kg
Tankvolym17,5 liter
TFT-skärm5″ färg, Bluetooth, CFMOTO Ride-app
ElektronikABS, traction control (avstängningsbar)
Pris (Sverige)ca 75 000 kr (inkl. moms)
Garanti5 år

 

Anna Haglund

Anna Haglund